Neo-Games.Blog
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Neo-Games.Blog

Helaas is het Blog.NL Forum verloren gegaan.. maar dat hoeft natuurlijk niet het einde te betekenen!
 
HomeHome  PortalPortal  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Hadden ze gelijk?

Go down 
AuthorMessage
G.Tom
Moderator
Moderator
G.Tom


Posts : 134
Join date : 2014-09-28
Age : 29
Location : Mariaheide

Hadden ze gelijk? Empty
PostSubject: Hadden ze gelijk?   Hadden ze gelijk? EmptyWed Oct 01, 2014 10:24 am

Stiekem toch een beetje game-gerelateerd.

In Metal Gear Solid 2 (2001) komt de hoofdrolspeler Jack (met als codenaam Raiden) in aanraking met een soort van Illuminat, die zichzelf The Patriots noemen. The Patriots willen een globale massacensuur opzetten, en de hele game blijkt één grote conspiracy te zijn. Wanneer Raiden op een gegeven moment in contact komt met een van The Patriots, legt deze aan hem uit waarom ze doen wat ze willen doen.

Dat is samengevat in een rede. Ik wilde hiernaartoe linken, maar het wordt geblokkeerd door het forum omdat ik nog geen hele week lid ben. Die gooi ik hier dus nog wel tussen.


Nu ben ik vooral geïntrigeerd door de volgende alinea:
"You exercise your right to 'freedom', and this is the result. All rhetoric to avoid conflict and protect each other from hurt.The untested truths spun by different interests continue to churn and accumulate in the sandbox of political correctness and value systems. Everyone withdraws into their own small gated community, afraid of a larger forum. They stay inside their little ponds, leaking whatever "truth" suits them into the growing cesspool of society at large.The different cardinal truths neither clash nor mesh. No one is invalidated, but nobody is right. Not even natural selection can take place here. The world is being engulfed in "truth."

And this is the way the world ends. Not with a bang, but a whimper.
"

In de steeds verder voortzettende sociale media kan ik dit probleem herkennen. Twitter, facebook, tumblr hangt helemaal vol met mensen die in hun eigen kleine wereldje blijven, en daar hun eigen meningen vormen. Angst om politiek incorrect over te komen zorgt ervoor dat mensen niet hun mening durven te geven of een debat aan te gaan. Kijk maar naar Israël. Veel mensen die kritiek op het beleid van hun regering hebben worden als snel antisemitisch genoemd. En dankzij het internet worden al deze media, de geruchten over celebrities, de halve aannames, bewerkte foto's voor altijd bewaard.

Ik kan me dus enigzins herkennen in deze toespraak. Maar als je er nogmaals vanuit gaat dat dit in 2001 geschreven is, maakt het een diepe indruk op me. Blijkbaar had Kojima een heel aardig idee van wat er zou gaan gebeuren. Wat vinden jullie hiervan?
Back to top Go down
G.Tom
Moderator
Moderator
G.Tom


Posts : 134
Join date : 2014-09-28
Age : 29
Location : Mariaheide

Hadden ze gelijk? Empty
PostSubject: Re: Hadden ze gelijk?   Hadden ze gelijk? EmptyWed Oct 01, 2014 10:28 am

En zijn er andere politieke agenda's waar je in een game of mediavorm tegenaan gelopen bent die iets heel aardig voorspellen of waar je je toch wel in kon vinden? Ik hoor het graag! Ik kan ook nog wel een hele post maken over Solidus Snake, in de categorie "Villains who did nothing wrong". Laat je horen!
Back to top Go down
 
Hadden ze gelijk?
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Neo-Games.Blog :: G.Home :: G.spot-
Jump to: